Sunday 29 June 2014

Ramadhan 2014

Salam & hye
Alhamdulillah,Salam Ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa kepada semua umat Islam. Awal puasa ni saya sambut dengan Incik Husband je, minggu ni tak balik Kampung, Insyallah minggu depan baru balik, puas sikit dapat berbuka dengan dua buah family nanti.Entri sebelum ni saya ada cerita saya plan nak pergi Sogo untuk shopping barang raya sikit. Sabtu lepas lunch, saya ke KL dengan Shahrul dan Akak Ipar. Bayangkan kami gerak pukul 1.30 sampai KL pukul 5.00pm perghhhh... rasa macam tobat nak pergi lagi kami stuck dalam jammed, parking pun susah giler nak cari, last-last kami parking dekat bangunan dekat-dekat dengan PETAMA tu, tak ingat bangunan apa. Nasib baik Akak ipar saya dah booking bilik hotel depan Sogo, jalan kaki dalam 10minit dari bangunan yang kami parking kereta tu ke Hotel. Sampai je hotel masing-masing tak tentu arah, cari katil nak landing. Kami rest dulu, memang penat sesangat. Lepas Magrib baru keluar pergi Sogo. Ok masuk-masuk je orang punyalah ramai, sesak gila. Kitaorang dah tentu arah, nak pilih baju pun dah pening sebab ramai sangat kot orang. Last-last grab dua helai baju untuk Shahrul. Pilih lebih kurang je,saya langsung tak beli sebab dah pening sangat kat dalam tu, settle bayar terus keluar. Rasanya tobat kot pergi Sogo awal-awal puasa camni, dengan Jammed, takde parking, Orang ramai and banyak baju lawa-lawa dah habis stock. Balik Hotel, rehat tidur, pagi pukul 4.30 keluar ke Jalan TAR cari makanan untuk sahur. Nasib ada gerai bukak. Itupun dia tak ambil order rumit-rumit sebab ramai orang order dan tak banyak bahan yang tinggal. Last-last kami order telur dadar, nasi putih dan sup ayam jer.
 Alhamdulillah, habis makan, balik hotel sambung tidur. Pagi tu dalam pukul 9 ikut akak ipar jalan-jalan kat Jalan TAR, Shahrul tidur, saya malas nak kejut, dia penat drive dalam jammed semalam. Kesian pulak dia, so bagi je dia rest. First day puasa, ramai jugak orang dah start meniaga. Dalam jalan-jalan tu, sempat grab 5 pasang blouse err.... tak hagak-hagak kan ngeee.... nak wat camne nafsu orang puasa wuwuwuw. Pukul 12 kami check out dan gerak ke Dengkil. Akak Ipar saya nak urut bahu, salah tidur katanya. Balik dari Dengkil kami terus je Putra Kajang cari barang basah. Ramai jugak orang beli barang basah kat sini, sebab murah dan segar. Saya beli Ikan, Ayam, Udang, Sotong, Ketam, Telur ikan, sayur dan lain-lain. Sampai rumah dalam pukul 4.30 singgah kedai runcit beli gas. Sampai je rumah terus Sembahyang Asar dan bersihkan segala tok nenek ikan, udang sotong semua tu. Time-time camni lah air takde, dah fed up rasa takmo masak dah, nasib ada air tangki. Settle bersihkan semua tu, cakap kat Shahrul nak g bazar tak, shahrul kata  dia letih so itu tandanya saya kena masak. Saya masak mee kari je petang tu, Settle masak semua, kemas, sapu sampah, basuh pinggan, lipat baju yang dah kering dan sidai baju yang dah dibasuh, rest kejap dan pergi mandi. Pergghhhh... penat sesangat. First day puasa memang mencabar penatnya huhu. Menu hari pertama puasa Mee Kari, Roti John, Buah Tembikai dan Air Tebu. Alhamdulillah, apa menu korang? mesti meriah kan??? till then xoxo

2 comments:

  1. sy mmg tak berani keluar dah skrg ni kalau sehari sebelum puasa. lagilah hari sabtu plus pay day. sbb dh blh agak sesak dia melampau2. even kat rawang pun jammed kalau KL apatah lagi. hehe

    ReplyDelete
  2. Selamat Berpuasa dear...
    TESCO n Giant sesak kemaennn

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.